باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی شهد شیرین خرما در نبود سردخانه و فرآوری ترش می‌شود 

نهبندان دومین قطب کشت رطب در خراسان جنوبی است که شهد شیرین خرمایش زبانزد است، اما حال رطب نهبندان به دلیل عدم فرآوری مناسب و نبود سردخانه خوش نیست.  

۲۸۰ هکتار از زمین‌های شهرستان نهبندان زیر کشت خرما است و  ۱۸۰ نفر در این منطقه معاش خود را با فروش همین خرما‌ها می‌گذرانند.

فصل، فصل به ثمر رسیدن خرما است؛ این روز‌ها خرماکاران مشغول برداشت خرما هستند، برای شنیدن مشکلات خرماکاران نهبندانی به سراغ چندین نفر از این بهره برداران رفتیم.

خرما را یا باید فله بفروشیم یا به دست دلالان دهیم!

حیدری یکی از نخل کاران نهبندانی گفت: برداشت خرما از نیمه‌های مرداد شروع می‌شود و تا اوایل آبان ادامه دارد و این روز‌ها همه‌ ما نخل کاران  نتیجه ثمره‌  خود را برداشت می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه بازار فروش خرما در نهبندان خوب نیست افزود: این خرما بیشتر در داخل شهرستان و استان به مصرف می‌رسد هرچند به صورت محدود به خارج از استان هم ارسال می‌شود.

حیدری بیان کرد: به دلیل آن که نهبندان شهر کوچکی است و خریدار رطب هم کم است مجبوریم در سطح شهر به صورت فله از این مغازه به آن مغازه برویم و آن‌ها را بفروشیم.

خرما را یا باید فله بفروشیم یا به دست دلالان دهیم!

این خرماکار نهبندانی ادامه داد: در این بین، چون خرما فله فروخته می‌شو‌د حجم زیادی از محصولمان خراب و ترش مزه می‌شود و زمانی که دیگر طعم و ظاهرش‌ خراب شد کسی همان فله را هم از ما نمی‌خرد.

یکی دیگر از نخل کاران دهسلمی گفت: مجبوریم یا خرما را به صورت تعارفی به همسایه‌ها و یا اقوام بدهیم و یا هم به صورت یک جا به دست دلالان بسپاریم که البته ضرر زیادی هم می‌کنیم.


بیشتر بخوانید


او که از وضعیت کنونی گله داشت ادامه داد: قیمت خرید دلالان خرما به گونه‌ای است که آدم دلش می‌خواهد از تمام زحمت کشیدش دست بکشد و دیگر این کار را انجام ندهد.

وقتی خرما، کام خرماکاران را شیرین نمی‌کند

نهبندان دومین نقطه مستعد استان برای کشت خرما بعد از طبس است، اما آن چه سبب شده است نخل کاران این شهرستان بهره چندانی از زحمت خود نبرند، نبود سردخانه و صنایع فرآوری است که مجبورند محصول تولیدی را به صورت فله‌ای به بازار عرضه کنند و ارزش افزوده چندانی از این بابت نصیب آن‌ها نشود.

هاشمزهی یکی دیگر از خرماکاران نهبندانی با بیان اینکه هر‌ کیلوگرم خرما به نسبت اینکه از چه نوع خرمایی است و همچنین کیفیتش از ۳۵ هزارتومان تا ۴۵ هزارتومان قیمت می‌خورد، اظهار کرد: به دلیل آن که سردخانه‌ای در این شهرستان برای نگهداری این خرما‌ها نیست و  از سوی دیگر هم به دلیل خراب شدن خرما کمتر کسی تصمیم می‌گیرد خرما را برای فروش به استان‌های دیگر ببرد همینطور روی دستمان می‌ماند.

وقتی خرما، کام خرماکاران را شیرین نمی‌کند

او‌ گفت: البته در خانه، همسرم با این خرما‌ها کلوچه خرمایی درست می‌کند و می‌فروشد و همین موضوع کمی جلوی ضرر و زیان ما را می‌گیرد.

این خرماکار نهبندانی ادامه داد: هم اکنون بیشترین سود را دلالان می‌برند نه کشاورزان و این موضوع واقعا برای ما ناراحت کننده است، زیرا زحمت را ما می‌کشیم، اما سود نصیب جیب دیگران می‌شود.

زاهدی، پرکو، مضافتی و خاره خوش از مهمترین ارقام خرمای نهبندان است.

سرمایه گذاران پای در بازار خرما بگذارند

هم اکنون خرمای نهبندان به صورت فله فروخته می‌شود و در صورتی که این خرما بسته بندی و با شکلی زیباتر به استان‌های دیگر ارسال شود بدون شک سود بیشتری نصیب خرماکاران می‌شود.

شایسته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و فرآوری خرما مشکل عمده نخل‌کاران استان است که این موضوع باعث شده که این محصول به ارزش واقعی خودش به فروش نرسد.

او با بیان اینکه ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما موجب حذف دلالان و واسطه‌ها و فروش بهتر محصول خرما و صادرات آن به سایر استان‌های کشور با توجه به مرغوبیت خرمای استان می‌شود افزود: بسته‌بندی مناسب تا ۳۰ درصد ارزش محصول را افزایش می‌دهد که به دلیل نبود سرمایه‌گذار این موضوع در استان مغفول مانده است.

سرمایه گذاران پای در بازار خرما بگذارند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سطح زیرکشت خرما در استان هزار و ۵۰۳ هکتار است که از این میزان هزار و ۱۵۵ هکتار درختان بارور است، بیان کرد: شهرستان طبس با سطح زیرکشت هزار و ۲۱۳ هکتار و نهبندان با ۲۸۰ هکتار، از شهرستان‌های عمده نخل‌داری در خراسان جنوبی هستند.

شایسته عنوان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود که چهار هزار و ۲۶۰ تن خرما در استان تولید شود که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۲۰ درصدی دارد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه از سال قبل تاکنون اقدامات آموزشی و تغذیه‌ای در خصوص نخیلات خراسان جنوبی انجام شده، درختان توان باردهی بیشتری پیدا کردند که همین موضوع باعث افزایش تولید خرما در استان شده است.

شایسته تعداد بهره‌برداران خرما در خراسان جنوبی را هزار و ۶۰۰ خانوار عنوان کرد و گفت: بیشترین خرمای تولیدی در بازار داخل استان به مصرف می‌رسد و حدود ۲۰ درصد هم به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

امسال نیز پیش بینی شده است حدود ۱۸۰ بهره بردار خرما ۵۵۰ تن خرما از نخلستان‌های شهرستان نهبندان برداشت کنند.

خرمای نهبندان در آرزوی سردخانه

با توجه به آنکه نهبندان به عنوان دومین قطب تولید خرما در استان است نیاز دارد تا سرمایه گذاران، خیرین و همچنین مسئولین مربوطه به دنبال راه اندازی یک سردخانه در این شهرستان باشند تا جلوی ضرر و زیان رطب کاران نهبندانی را بتوان گرفت.

خرمای نهبندان در آرزوی سردخانه

از سوی دیگر نیز خرمای با کیفیت شهرستان نهبندان هم اکنون به صورت فله فروخته می‌شود و در استان‌های همجوار با قیمت چندین برابری به فروش می‌رسد که این موضوع نیز نیازمند توجه مسئولین است، زیرا با انجام یک بسته بندی مناسب برای خرما می‌توان سودی چندین برابری نصیب خرماکاران این شهرستان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
خرمای بم بهترین خرما است ولی حیف که سود به جیب دلالان میرود ماکشاورزان خرمارا تااسفند ماه یابیشتر درسرخانه نگه میداریم شاید قیمتش بیشتر شود ودرآخر مجبوریم آن رابه دلالان باقیمت کم بدهیم واقعا ظلم درحق کشاورز میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۰۱ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
من یه باغدار اهل استان بوشهر هستم ، خرما رو ما پارسال با همه مخارج فروختیم کیلویی 20تومن ، امسال با این همه تورم فروختیم به زور کیلویی 15هزار تومان می‌خوام ببینم با این فرمون تمام کشاورزی ایران نابود میشه و فقر بیشتر میشه خرما خیلی زحمت داره چهار مرحله کارگر باید بالای نخل بره هر نخل 30هزار تومان ، هزینه کود و سم و هزینه آبیاری و تراکتور و تا رسیدن یک محصول و نشستن بار یکسال یکبار ، حالا با اینهمه مخارج چیزی برای کشاورزی نمیمونه اصلا ، و اینجور میشه همچیز نابود میشه و هیچ ارگانی هم خودش رو مسئول نمی‌بینه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۷:۲۳ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
باسلام،من اهل شادگان خوزستان هستم،این شهرقطب خرمای کشورهست،امسال هم نزدیک صدهزارتن خرمابرداشت شده ازاین شهرستان،امادریغ ازیک سردخانه دراین شهراتفاقاً یکی ازگرمترین شهرهای ایران محسوب میشه شهرشادگان،اینجاهیچ خرمایی خراب نمیشه چون موادلازم به خرما میزنن تاسه سال هم خراب نمیشه ،من تعجب کردم خرماتونهبندان خراب میشه،چون طریقه مراقبت ازخرمانمیشه من توصیم به نخلداران نهبندان اینه که علوم طریقه نگهداری ازخرما رابایدبیان خوزستان یادبگیرن تاهیچ گونه خسارتی متحمل نشن،حتی میتونن ازعلمی که بهره میگیرن محصولشون افزایش بدن،من الله توفیق?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
سردخانه نداریم و خرما ترش میشود ، قیمت خرما طی 2 سال اخیر ، 4 برابر شده !!!
حالا اگر به ایجاد و توسعه سردخانه و سایر زیر ساختها بپردازید قیمت خرما چه خواهد شد؟!!!
چون معمولا در کشور ما توسعه زیر ساختها به نفع دلالان محترم است و....!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
وقتی دولت مردان برای باغداران خرما کاری نمیکنند سرد خانه برای شان تهیه نمیکنند خود باغداران تصمیم بگیرین پول جمع کنند برای خودشان سردخانه وانبار سرد تهیه کنندو هم از بانک کشاورزی وام بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
سلام از بانک کشاورزی وام نگیرید که بدبخت تر میشید چون سود قراداد با سود تعریفی در سیستم مهر گستر بانک کشاورزی متفاوت هست ما تو خوزستان از بانک کشاورزی وام گرفتیم با اینکه پرداخت کردیم بازهم وام رو از سیستم پاک نمی کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
خاک بر سر تک تک مسولین